فروشگاه اینترنتی خوب و موفق چه ویژگی هایی دارد؟
19 اسفند
امروزه حضور در فضای اینترنت برای فروشگاه ها و سایر کسب و کارها به یک ضرورت تبدیل شده است. اینترنت و شبکه های اجتماعی به عنوان بستری برای معرفی و عرضه خدمات و کالا عمل می کنند و باعث افزایش راندمان و فروش کسب و کارها می شوند. بنابراین همگی به این فکر افتاده ایم که فعالیت خود را در این فضا شروع کنیم. اما از کجا باید شروع کرد؟ راه های مختلفی به ذهن می رسد که یکی از آن ها تاسیس یک فروشگاه اینترنتی یا فروشگاه آنلاین است. اگر کسب و کار شما به گونه ای است که فکر می کنید نیاز به تاسیس یک فروشگاه اینترنتی موفق دارید، اما به لحاظ فنی ایده ای برای آن ندارید، پست من را از دست ندهید. چون سعی کرده ام تمام تجربیات چند سال اخیرم را در این مقاله جمع بندی کنم.
ویژگی های فنی یک فروشگاه اینترنتی خوب
در یک فروشگاه اینترنتی خوب همه چیز در دسترس است
شاید با تصور یک فروشگاه اینترنتی خوب، اولین موردی که به ذهنتان خطور کند ظاهر زیبا و انیمیشن ها و ترنزیشن های جذاب باشد که در فروشگاه های بزرگ و معروف دیده اید. اما قطعا مهم ترین مزیت یک سایت فروشگاهی نیست. به نظر من مهم ترین مزیت برای چنین فروشگاهی این است که کاربر فارغ از اینکه چطور به سایت شما راه پیدا کرده باشد، بتواند در بین محصولات و یا خدمات شما بچرخد و شما بتوانید کالاهای مدنظر خودتان را در معرض دید او قرار دهید. یک فروشنده سنتی با تجربه چطور کار می کند؟ با حوصله است، کالاهای مرتبط و کالاهایی که احتمال می دهد مشتری خواهد پسندید و یا به آن نیاز خواهد داشت را به او پیشنهاد می دهد تا در کنار خرید اصلی مشتری از این طریق هم بتواند فروش خود را بیش تر کند. زمانی یک فروشگاه اینترنتی موفق است که بتواند نقش یک فروشنده متبحر را برای شما بازی کند. همه این ها یعنی (UX (User Experience خوب!
ویترین هم مهم است!
ویترین فروشگاه های بزرگ پر نور و پر زرق و برق است. بنابراین نمی توان انکار کرد که ظاهر فروشگاه اینترنتی شما از اهمیت زیادی برخوردار است. رنگ بندی درست، ابعاد خوب المان ها، برند سازی مناسب، سازگاری با دستگاه های مختلفی که مورد استفاده کاربران است (اعم از لپتاپ، موبایل، تبلت و …) همگی به موفقیت فروشگاه شما کمک می کنند. این ویژگی ها علاوه بر این که در استفاده راحت تر کاربران از فروشگاه شما نقش مهمی دارند، باعث القای حس اعتبار به کاربران می شوند. همه این ها یعنی UI (User Interface) خوب!
خریداران مجازی دستشان از کالا کوتاه است!
شما در قلمرو فضای آنلاین فعالیت می کنید. فروشگاه مجازی شما مانند فروشگاه های واقعی امکان مشاهده، بازرسی و مقایسه کالا را به مشتریان نمی دهند. شاید این یکی از مهم ترین نقاط ضعف خرید آنلاین است که افراد به عنوان دغدغه مطرح می کنند. بنابراین هرچقدر بتوانید این دغدغه را مرتفع کنید، موفق تر عمل می کنید. به عنوان مهم ترین مساله باید بگویم کالای بدون قیمت در فضای مجازی اقبال چندانی برای فروش ندارد! این قیمت گذاری هرقدر پیچیده باشد، فروشگاه شما باید از عهده آن بر بیاید. درادامه فروشگاه شما باید این قابلیت را داشته باشد تا از کالاهایتان به تعداد کافی عکس و مستندات در اختیار کاربر قرار دهد. همچنین توضیحات کالا باید تا جای ممکن جامع و مفصل باشد. در فروشگاهتان به مشتری ویژگی های مهم کالا را شرح دهید. اگر فیلم، کاتالوگ یا هر سندی در ارتباط با کالاها در دسترس شماست باید در اختیار کاربر قرار بگیرد. همچنین فروشگاه شما باید بتواند در میان کالاهای مشابه امکان مقایسه برای کاربران، آن هم به آسان ترین شکل ممکن فراهم کند. نتیجه همه این موارد و UI خوب مکمل یکدیگر خواهند بود. نتیجه چیست؟ سایتی زیبا و جامع و کامل!
از مزیت کامپیوترها استفاده کنید
شاید کامپیوترها هوش و ابتکار انسان ها را نداشته باشند، اما فوق العاده سریع اند. اگر فروشگاه خود را در بستر کامپیوترها می برید ولی از مزیت سرعت بهره ای ندارید باید بگویم بازی را باخته اید. سایت های اینترنتی و مخصوصا فروشگاهی باید سرعت عملکرد بالایی داشته باشند. این مساله هم باعث افزایش علاقه کاربران به استفاده از سایت می شود و حوصله آن ها را سر نمی برد و هم به لحاظ اعتباردهی فروشگاه شما توسط موتورهای جستجو مانند گوگل بهتر است. (رتبه یک سایت سریع در جستجوی گوگل نسبت به مشابه کند آن بهتر است). همچنین اگر افزایش بار ورودی به سایت در کمپین ها و مناسبت ها فروشگاه شما را از دسترس خارج کند مانند این است که در یک راسته شلوغ در بازار شب عید کرکره خود را پایین بکشید و به خانه بروید! آن چه که یک سایت را سریع و در دسترس می کند جزئیات فنی متعددی دارد. از پلتفرمی که از آن استفاده می کنید (و البته نحوه درست استفاده از آن پلتفرم) گرفته تا فضایی که سایت شما را میزبانی می کند همه و همه جزئیاتی است که باید به آن توجه شود تا نتیجه مطلوب به دست بیاید. باید به شما بگویم این مورد به لحاظ فنی نسبت به همه موارد دیگر دشوارتر است و سایت های کمی هم هستند که واقعا به آن توجه می کنند!
27 تیر جاوااسکریپت Map، Set، و جاوااسکریپت
Map و Set در جاوااسکریپت
اکثر برنامه نویسان با ساختارهای دلده آرایه و آبجکت آشنایی دارند اما در عمل این دو نوع ساختار کافی نبودهاند. برای همین ساختارهای Map و Set در جاوااسکریپت معرفی شدهاند که در ادامه آنها را بررسی میکنیم. بنابراین با ما همراه باشید.
26 فروردین استایلبندی و CSS css
مدیا کوئریها
مدیا کوئریها (Media Query) در واقع روشی است که بتوانیم برای دستگاههای مختلف که ویژگیهای متفاوتی دارند استایلهای CSS متفاوتی را تعریف کنیم.
17 اردیبهشت جاوااسکریپت Promise و جاوااسکریپت
Promiseها در جاوااسکریپت - بخش چهارم (آخر)
در این بخش از مقاله که بخش پایانی سری مقالات Promiseها است پروژهای که تعریف کرده بودیم را تکمیل میکنیم و نکات ارزشمندی پیرامون استفادهی حرفهای از Promiseها بیان میکنیم. با من همراه باشید.
11 اردیبهشت جاوااسکریپت Promise و جاوااسکریپت
Promiseها در جاوااسکریپت - بخش سوم
در این بخش به مدیریت خطای Promiseها میپردازیم. اگر این سری مقاله را از ابتدا پیگیری نکردهاید پیشنهاد میکنم از بخش اول شروع کنید.