فروشگاه اینترنتی خوب و موفق چه ویژگی هایی دارد؟

10 دی

امروزه حضور در فضای اینترنت برای فروشگاه ها و سایر کسب و کارها به یک ضرورت تبدیل شده است. اینترنت و شبکه های اجتماعی به عنوان بستری برای معرفی و عرضه خدمات و کالا عمل می کنند و باعث افزایش راندمان و فروش کسب و کارها می شوند. بنابراین همگی به این فکر افتاده ایم که فعالیت خود را در این فضا شروع کنیم. اما از کجا باید شروع کرد؟ راه های مختلفی به ذهن می رسد که یکی از آن ها تاسیس یک فروشگاه اینترنتی یا فروشگاه آنلاین است. اگر کسب و کار شما به گونه ای است که فکر می کنید نیاز به تاسیس یک فروشگاه اینترنتی موفق دارید، اما به لحاظ فنی ایده ای برای آن ندارید، پست من را از دست ندهید. چون سعی کرده ام تمام تجربیات چند سال اخیرم را در این مقاله جمع بندی کنم.

ویژگی های فنی یک فروشگاه اینترنتی خوب

در یک فروشگاه اینترنتی خوب همه چیز در دسترس است

شاید با تصور یک فروشگاه اینترنتی خوب، اولین موردی که به ذهنتان خطور کند ظاهر زیبا و انیمیشن ها و ترنزیشن های جذاب باشد که در فروشگاه های بزرگ و معروف دیده اید. اما قطعا مهم ترین مزیت یک سایت فروشگاهی نیست. به نظر من مهم ترین مزیت برای چنین فروشگاهی این است که کاربر فارغ از اینکه چطور به سایت شما راه پیدا کرده باشد، بتواند در بین محصولات و یا خدمات شما بچرخد و شما بتوانید کالاهای مدنظر خودتان را در معرض دید او قرار دهید. یک فروشنده سنتی با تجربه چطور کار می کند؟ با حوصله است، کالاهای مرتبط و کالاهایی که احتمال می دهد مشتری خواهد پسندید و یا به آن نیاز خواهد داشت را به او پیشنهاد می دهد تا در کنار خرید اصلی مشتری از این طریق هم بتواند فروش خود را بیش تر کند. زمانی یک فروشگاه اینترنتی موفق است که بتواند نقش یک فروشنده متبحر را برای شما بازی کند. همه این ها یعنی (UX (User Experience خوب!

ویترین هم مهم است!

ویترین فروشگاه های بزرگ پر نور و پر زرق و برق است. بنابراین نمی توان انکار کرد که ظاهر فروشگاه اینترنتی شما از اهمیت زیادی برخوردار است. رنگ بندی درست، ابعاد خوب المان ها، برند سازی مناسب، سازگاری با دستگاه های مختلفی که مورد استفاده کاربران است (اعم از لپتاپ، موبایل، تبلت و …) همگی به موفقیت فروشگاه شما کمک می کنند. این ویژگی ها علاوه بر این که در استفاده راحت تر کاربران از فروشگاه شما نقش مهمی دارند، باعث القای حس اعتبار به کاربران می شوند. همه این ها یعنی UI (User Interface) خوب!

خریداران مجازی دستشان از کالا کوتاه است!

شما در قلمرو فضای آنلاین فعالیت می کنید. فروشگاه مجازی شما مانند فروشگاه های واقعی امکان مشاهده، بازرسی و مقایسه کالا را به مشتریان نمی دهند. شاید این یکی از مهم ترین نقاط ضعف خرید آنلاین است که افراد به عنوان دغدغه مطرح می کنند. بنابراین هرچقدر بتوانید این دغدغه را مرتفع کنید، موفق تر عمل می کنید. به عنوان مهم ترین مساله باید بگویم کالای بدون قیمت در فضای مجازی اقبال چندانی برای فروش ندارد! این قیمت گذاری هرقدر پیچیده باشد، فروشگاه شما باید از عهده آن بر بیاید. درادامه فروشگاه شما باید این قابلیت را داشته باشد تا از کالاهایتان به تعداد کافی عکس و مستندات در اختیار کاربر قرار دهد. همچنین توضیحات کالا باید تا جای ممکن جامع و مفصل باشد. در فروشگاهتان به مشتری ویژگی های مهم کالا را شرح دهید. اگر فیلم، کاتالوگ یا هر سندی در ارتباط با کالاها در دسترس شماست باید در اختیار کاربر قرار بگیرد. همچنین فروشگاه شما باید بتواند در میان کالاهای مشابه امکان مقایسه برای کاربران، آن هم به آسان ترین شکل ممکن فراهم کند. نتیجه همه این موارد و UI خوب مکمل یکدیگر خواهند بود. نتیجه چیست؟ سایتی زیبا و جامع و کامل!

از مزیت کامپیوترها استفاده کنید

شاید کامپیوترها هوش و ابتکار انسان ها را نداشته باشند، اما فوق العاده سریع اند. اگر فروشگاه خود را در بستر کامپیوترها می برید ولی از مزیت سرعت بهره ای ندارید باید بگویم بازی را باخته اید. سایت های اینترنتی و مخصوصا فروشگاهی باید سرعت عملکرد بالایی داشته باشند. این مساله هم باعث افزایش علاقه کاربران به استفاده از سایت می شود و حوصله آن ها را سر نمی برد و هم به لحاظ اعتباردهی فروشگاه شما توسط موتورهای جستجو مانند گوگل بهتر است. (رتبه یک سایت سریع در جستجوی گوگل نسبت به مشابه کند آن بهتر است). همچنین اگر افزایش بار ورودی به سایت در کمپین ها و مناسبت ها فروشگاه شما را از دسترس خارج کند مانند این است که در یک راسته شلوغ در بازار شب عید کرکره خود را پایین بکشید و به خانه بروید! آن چه که یک سایت را سریع و در دسترس می کند جزئیات فنی متعددی دارد. از پلتفرمی که از آن استفاده می کنید (و البته نحوه درست استفاده از آن پلتفرم) گرفته تا فضایی که سایت شما را میزبانی می کند همه و همه جزئیاتی است که باید به آن توجه شود تا نتیجه مطلوب به دست بیاید. باید به شما بگویم این مورد به لحاظ فنی نسبت به همه موارد دیگر دشوارتر است و سایت های کمی هم هستند که واقعا به آن توجه می کنند!

10 دی دسته‌هاجاوااسکریپت برچسب‌هاdata binding، اتصال داده، و جاوااسکریپت

مفاهیم اولیه‌ی اتصال داده (data binding) در جاوااسکریپت

یکی از مهم‌ترین الگوهای توسعه‌ی اپلیکیشن‌های جاوااسکریپتی، جدا کردن داده‌ها و ظاهر اپلیکیشن از همدیگر و اتصال این دو به یکدیگر به شکل یک‌سویه یا دوسویه است. به طوری که با تغییر داده، ظاهر مرتبط با آن داده عوض و به شکل متقابل با تغییر در ظاهر برنامه (مانند پر کردن فرم یا تغییر مکان یک شی) داده مرتبط با آن دچار تغییر شود. امروزه اتصال داده در اپلیکیشن‌های تحت وب برای برنامه‌نویس از نان شب واجب‌تر است! البته فریم‌ورک‌های متداول مانند ReactJs، این اتصال داده را به خوبی برای برنامه‌نویسان پیش‌بینی کرده‌اند و در این مقاله قرار نیست فریمورک توسعه بدهیم. اما به دلایلی خوب است اساس و اصول اتصال داده در جاوااسکریپت را درک کنیم. برای فهمیدن این دلایل و کشف راز اتصال داده در جاوااسکریپت با من همراه شوید.

10 دی دسته‌هاجاوااسکریپت برچسب‌هاجاوااسکریپت

this در جاوااسکریپت را بهتر بشناسیم

کلیدواژه‌ی this در جاوااسکریپت یکی از مفهوم‌هایی است که باعث سردرگمی مبتدیان این زبان می‌شود. شاید یکی از دلایل این موضوع این باشد که کلیدواژه‌ی this در جاوااسکریپت، در مقایسه با زبان‌های برنامه‌نویسی دیگر اندکی متفاوت است. از طرفی یادگیری این کلیدواژه بسیار ضروری است. چرا که برای خواندن و نوشتن کدهای حرفه‌ای و درک مفاهیم جاوااسکریپت همواره به آن نیاز خواهیم داشت. در این مقاله به بررسی این کلیدواژه و کاربردهای مختلفی که در زبان جاوااسکریپت دارد می‌پردازیم.

10 دی دسته‌هاجاوااسکریپت برچسب‌هاPromise و جاوااسکریپت

Promiseها در جاوااسکریپت – بخش دوم

در این مقاله مبحث پیشین را ادامه می‌دهیم. سعی می‌کنیم نحوه‌ی تعامل با Promiseها را یک به یک مرور کرده و با مثال ابعاد مختلف این مفهوم را واکاوری کنیم.

10 دی دسته‌هااستایل‌بندی و CSS برچسب‌هاcss

مدیا کوئری‌ها

مدیا کوئری‌ها (Media Query) در واقع روشی است که بتوانیم برای دستگاه‌های مختلف که ویژگی‌های متفاوتی دارند استایل‌های CSS متفاوتی را تعریف کنیم.